mandag 14. april 2008

Vannkopper!

Utslettet starter i ansiktet og på overkroppen og sprer seg deretter til armene og beina. Det begynner som små prikker som etter hvert hovner litt opp og blir til små væskefylte blemmer. Blemmene tørker senere inn og dekkes av skorper. Blemmene og skorpene kommer ikke på samme tidspunkt overalt. Derfor består utslettet både av prikker, blemmer og skorper samtidig. Kløe er vanlig.

Igår så jeg et par tre prikker på beina til Ellen. Jeg synes de så litt spesielle ut, og spurte mamma om ikke det var vannkopper. Nja... skeptisk... var svaret...

Vel, da Ellen våknet halv syv i dag morges og krøp opp i min seng for å sove mer, så skjønte jeg det var noe på færde. Og når hun i tilegg ikke reagerte når vekkerklokken ringte så var det hvertfall noe galt. Og joda, de få prikkene hun hadde på beina hadde formert seg, og spredd seg ut over armene og beina. Et par hadde også dukket opp i ansiktet.

Så, da var det ut å kjøpe hvitvask og spraye jenta og prøve å lindre dette på best mulig måte. Akkurat nå så ligger hun hos mormor og morfar og sover.
Mormor tilbød seg å ta fri fra jobb for å passe henne så jeg kan vise meg på skolen. Har jo vært litt fraværende de siste 5 ukene nå.

1 kommentar:

Anonym sa...

Stakkars lille Ellen. Hvordan går det nå?
Vannkoppr er noe kjipe greier. Fikk de da jeg skulle feire bursdagen min da jeg gikk på barneskolen. Vi var på butikken for å handle inn og plutselig begynte jeg å klø og da fant vi prikkene.