mandag 17. november 2008

Fra barnemunn!

Det er mange i familien vår som kjøper seg ny bil om dagen.
Jeg har kjøpt meg ny, og mamma og pappa skal kjøpe seg ny bil.

Bilen til mamma og pappa var samtaleemnet rundt middagsbordet i dag. Rundt bordet satt Ellen, Ingrid, mamma, pappa og jeg.

Jeg: hva slags farge er det på bilen.
Mamma: Besj.
Ellen: BÆSJ!?
Mamma: Nei, beesj.
Ellen: bæææsj?
Mamma: beeeeesj.
Ellen: æ siår jo det. bæææææsj.
Jeg: Besj er en farge Ellen.
Ellen: Nei, bæææsj er bæsj.
Jeg: Nei, bæsjen er mye mørkere enn besj.

Vi ler så tårene spruter, og Ellen skjønner jo ingenting... Morfar trår til for å forklare...

Morfar: Denne bilen er besj Ellen.
Ellen: Nei morfar, det er en bil. IKke bæsj.
Morfar: Ja, det er en bil. Men den er besj. *pekerpåbilenengangtil*
Ellen: Nei, nå tuller du. Det er vinduet på bilen morfar, ikke bæsj.
Morfar: Fargen under vinduet er besj Ellen.
Ellen: Javel.

Så fant vi frem forskjellige ting som hadde fargen besj. Tilfeldigvis så hadde hun det på genseren sin.
Jeg: Hvilken farge er det på genseren din Ellen?
Ellen: Den er bæææsj. Den er strikkebæææsj.

Ble ikke helt enig med seg selv om det var besj eller bæsj vi mente.

Og jeg er veldig klar over at besj staves beige. Men det er for å få med ordlikheten jeg har skrevet besj. Blir litt lettere for lesere å se grunnen til forvekslingen av ordene.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg ler så tårene spruter her!!
Hun har jo så rett så rett den lille prinsessa *glis*

Karen sa...

Vi kan hvertfall konkludere med at hun er fullstendig klar over hva bæsj er. *ler*

Klara sa...

*ler høyt*